تریمینگ پاراگلایدر
مرکز تخصصی تنظیم تریم پاراگلایدر کلودبیس
به بیان مختصر ، طول لاین های پاراگلایدر با توجه به مشخصاتی داتی متریال بکار رفته در آنها ، و به واسطه ی عوامل بسیار متعددی نظیر؛ نوع لاین ، میزان لودینگ ، رطوبت ، دما ، اشعه ی فرابنفش (UV) و موارد دیگری همچون گرد و خاک ، به مرور زمان دچار تغییر میگردد. این تغییرات بنا بر نوع لاین هر پاراگلایدر ، میتواند موجب کوتاه شدن و یا حتی افزایش طول لاین های پاراگلایدرگردد.
با توجه به این امر که هر مدل از پاراگلایدر، بنا به زبان طراحی و خواست کمپانی تولید کننده دارای لاین پلن و طول لاین ست کاملا مشخص و تعریف شده ای میباشد، این تغییرات در طول لاین ها، موجب تغییر در زاویه ی حمله ی بال و در نتیجه منجر به خروج بال از تریم استاندارد کارخانه میشود.
طبق بیانیه ی CIVL فدراسیون بین المللی ورزش های هوایی FAI ، اگر تغییرات طول لاینها ی پاراگلایدر از بازه ی +-10 میلیمتر تجاوز نماید ، پاراگلایدر مورد نظر خارج از محدوده ی تریم تلقی و نا امن توصیف می گردد . چرا که بسته به میزان تغییرات طول لاینها در رایزر های مختلف و همچنین تقارن یا عدم تقارن آنها، زاویه ی حمله ی تعریف شده در طول اسپن پاراگلایدر تغییر کرده و این تغییر زاویه ی تریم به طور قابل توجه ایی رفتار ، عملکرد ، خصوصیات پروازی گلایدر و علی الخصوص امنیت پاراگلایدر را مورد تاثیر قرار میدهد.
مرکزی تخصصی
هدف از تریمینگ پاراگلایدر ، باز گرداندن بال به زاویه ی حمله ی بهینه و تعریف شده ی کمپانی تولید کننده منحصرا برای هر بال میباشد. به طول کل ، چک و تنظیم تریم پاراگلایدر، امریست کاملا تخصصی که نیازمند دانش، تجربه، ابزار مناسب و دقت بسیار بالاست. تیم کلودبیس، با داشتن تخصص و سالها تجربه و دانش در امر تریم، همواره سعی کرده است در راستای افزایش امنیت خلبانان ، فقدان وجود مرکزی تخصصی تریمینگ دقیق پاراگلایدر در کشور را پر نماید. لذا در این راستا، تیم کلودبیس با بهره گیری از ابزار لیزری و میز های تخصصی تریمینگ اقدام به راه اندازی مرکز تخصصی تریم پاراگلایدر کرده است.
پروسه ی تریمینگ در باشگاه کلودبیس
زمانی که یک پاراگلایدر به منظور تریم چک و اصلاح زاویه ی تریم به باشگاه کلودبیس ارسال میگردد ، ابتدا تریم اولیه بال بطور کامل و دقیق توسط کارشناس تریم و به کمک ریل و میز تریمینگ و با لود مشخص بر روی لاین های پاراگلایدر توسط متر لیزری و با دقت میلیمتری اندازی گیری و ثبت میگردد. پس از بررسی اولیه وضعیت تریم بال ، در صورت خروج بال از محدودی مجاز تریم تعریف شده ی کمپانی مورد نظر، طول لاینها نسبت به یکدیگر و همچنین تریم تعریف شده ی کمپانی بال مورد نظر ،مجددا به کمک روش هایی مشخص از طریق اعمال لوپ های استاندارد و یا در مواردی تعویض کامل لاین، با دقت +- 5 میلیمتر به زاویه ی تریم بهینه ی کمپانی باز میگردد که به این روش تریم نسبی یا Relative Trim اطلاق میگردد.
عمده ی تغییرات تریم در یک پاراگلایدر غالبا در کمتر از 50 ساعت پروازی اولیه رخ میدهد ( با توجه به نوع و مدل پاراگلایدر ، مابین 20 تا 40 ساعت اول پرواز) . پس از این زمان، سرعت تغییرات طول لاینها تا حدی زیادی کمتر میشود. لذا در صورتی که پاراگلایدر پس از این بازه ی زمانی توسط کارشناسان تریم چک و اصلاح تریم گردد، بال تا حدی بسیار زیادی به پرفورمنس اولیه ی خود باز میگردد و امنیت آن در محدوده ی استاندارد برای حدود 50 تا 100 ساعت پروازی آینده حفظ میگردد.
نکات حائز اهمیت
- لازم به ذکر است که ، در صورتی که تغییرات تریم پاراگلایدر از محدوده ی مشخصی تجاوز کرده باشد و یا لاین ها از مقاومت گسست کافی برخوردار نباشند، عمل تریمینگ توسط باشگاه کلودبیس صورت نخواهد گرفت که در چنین موارد میبایست ست کامل لاین های پاراگلایدر از کمپانی مورد نظر تهیه و تعویض گردد.
- همچنین ، در استاندارد خدمات تریمینگ باشگاه پروازی کلودبیس، تنها پاراگلایدرهایی سال تولید آنها از 2016 به بالا است ، تریم میگردند و از تریم بالهای تولید شده قبل از آن معذوریم.