باشگاه ورزشهای هوایی پارا (کلودبیس)

بحران کرونا و صنعت پاراگلایدر

تاثیر بحران کرونا بر صنعت پاراگلایدر

 

تاثیر بحران کرونا بر صنعت پاراگلایدر

 

در زمانی که تقریبا تمامی ما خلبانان ورزش پاراگلایدینگ از پرواز به دور می باشیم و در این دوران قرنطینه مشغول مطالعه و ترجمه مقالات متنوع و حتی نشر علم در فضای مجازی هستیم، شاید کمتر کسی به جنبه های مخرب بحران کرونا بر صنعت پاراگلایدینگ توجه کرده باشد.

در نگاه اول، شاید بحران کرونا هیچ ارتباط مستقیم و عمیقی با ورزش پاراگلایدینگ نداشته باشد و حداکثر در حد تعطیلی کوتاه مدت سایت های پروازی بنظر بیاید، اما در ادامه برای پی بردن به ابعاد واقعی این بحران بر ورزش مشترک ما ، مختصر اطلاعاتی مرتبط با کمپانی های تولید پاراگلایدر و شرایط کنونی این صنعت را با شما به اشتراک میگذاریم:

 

  • حقوق کارمندان تعدادی از کمپانی بزرگ این صنعت برای مدیریت این بحران به نصف تقلیل پیدا کرده است.
  • امکان ارسال محصولات به بسیاری از نقاط جهان وجود ندارد و شرکت های پستی بین المللی همچون UPS خدمات خود را در بخش های متعددی به حالت تعلیق در آورده اند.
  • باربری های هوایی به ندرت امکان حمل و نقل سفارشات را دارند و در صورت اقدام، هزینه ایی چند برابری در خواست می کنند.
  • امکان حواله پول به کمپانی ها به راحتی میسر نیست.
  • فروش چند کمپانی بزرگ تولید پاراگلایدر حتی به کمتر از نصف رسیده است.
  • کمپانی های تامین کننده پارچه پاراگلایدر در حال حاضر سفارش جدید نمی پذیرند.
  • تعدادی از کمپانی های اروپایی این صنعت حتی امکان تست محصولات خود را در شرایط فعلی ندارند.
  • بسیاری از مدارس آموزش پاراگلایدینگ اروپایی که مشتریان اصلی کمپانی های تولید کننده ی پاراگلایدر می باشند ، به مدت ۲ ماه تعطیل شده اند و این به معنای یک بحران‌ مالی جدی برای کمپانی هایی محسوب میشود که بر پایه ی فروش به همین‌ مدارس و باشگاه های پروازی بنا شده اند‌.
  • اکثر مسابقات اروپایی این رشته از هم اکنون کنسل شده اند. مسابقات پاراگلادینگ در اسپانیا تا آخر مرداد ماه کنسل شده است و احتمالا مسابقه قهرمانی اروپا هم به همین سرنوشت دچار خواهد شد و این یعنی اینکه احتمالا به این زودی خبری از بومرنگ و انزوی جدید کمپانی های جین گلایدر و اوزون نخواهد بود و همچنین ناکامی بزرگیست برای کمپانی هایی همانند نیویوک و تریپل سون که بال جدید کامپتیشن خود را برای امسال آماده کرده بودند.
  • زمان حمل و نقل و ترخیص کالاهایی که به صورت گمرکی وارد کشور می شوند افزایش خواهد یافت.
  • واردات محصولات کمپانی هایی که به صورت مسافری وارد کشور می شوند تا مدت زیادی به دلیل عدم اجازه سفر به اروپا یا عدم صدور ویزا متوقف خواهد شد.
  • با توجه به موارد فوق، افزایش قیمت محصولات بسیاری از کمپانی ها محتمل است و با توجه به این افزایش قیمت و همچنین هزینه های حمل و نقل ، گمرک و .. هزینه نهایی محصولات افزایش خواهد یافت.

 

شایان ذکر است که پیش از بحران فعلی، بسیاری از کمپانی های تولید کننده پاراگلایدر با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه بودند که در این مورد توقف فعالیت کمپانی گردینت را میتوان نمود تبعات این مشکلات و تاثیر آن بر کمپانی های کوچتر دانست. حال با تجزیه و تحلیل این مسائل و وجود بحران فعلی کرونا افزون بر مشکلات اقتصادی گذشته، اینطور بنظر میرسد که کمپانی های بزرگ این صنعت ، علی رغم تحمل ضرر اقتصادی بزرگ ، در نهایت این بحران را پشت سر خواهند گذاشت اما نمیتوان چندان انتطار محصولات متنوع و جدیدی را از این کمپانی ها در سال پیش رو داشت.

مضاف بر این ، ورشکستگی کمپانی های کوچک این صنعت به موجب کاهش شدید فروش تجهیزات پروازی چندان دور از ذهن نیست که در این صورت پیامدی مشابه با شرکت گردینت در انتظار آنها خواهد بود که مسلما خبر خوبی برای جامعه ی پروازی نمی باشد.

لازم به یادآوری است که بر خلاف تصور، پاراگلایدینگ صنعت بزرگی محسوب نمیشود و در شرایط کنونی میتواند بسیار آسیب پذیر باشد و توانایی گذر از چنین چالش های سختی را نداشته باشند. حال ترکیب این بحران با مشکلات تحریم در کشور، پیامدی جز سخت تر نمودن تهیه و تامین تجهیزات پاراگلایدر در پی نخواهد داشت.

 

و اما راه کار چیست ؟

 

شاید اگر حمایت های دولتی همچون اختصاص ارز دولتی در این عرصه در کار بود، راه چاره ای برای این مشکلات یافت می شد که البته در شرایط اقتصادی کنونی توقع چنین امری نیست و نخواهد بود، هرچند در این مورد، همانطور که احتمالا مطلع هستید، سابقه استفاده غیرقانونی از ارز دولتی به منظور واردات تجهیزات پروازی به کشور وجود داشته است که در نهایت نتیجه ایی جز شکست و حذف در پی نداشت !

 

و اما کلام آخر

 

نگهداری و حفظ بهتر تجهیزات پاراگلایدینگ خود تا بهبود شرایط.  شاید این تنها توصیه ای باشد که بتوان در این روزها برای جامعه پرواز داشت.

پیشنهاد میشود تا رسیدن تجهیزات پاراگلایدینگ جدید، تجهیزات پاراگلایدینگ فعلی خود را نفروشید و خود را از پرواز دور نکنید و در نگهداری تجهیزات خود کوشاتر باشید.

 

به امید روزهای بهتر

کلودبیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *