باشگاه ورزشهای هوایی پارا (کلودبیس)

دوره امنیت پرواز پاراگلایدینگ SIV | آموزش پرواز با پاراگلایدر

امنیت پرواز با پاراگلایدر SIV - آموزش پاراگلایدر

 

در دوره های تخصصی امنیت پرواز با پاراگلایدر (SIV)، هدف شبیه سازی شرایط ناپایداری وسیله پروازی ( پاراگلایدر ) و آموزش روش های کنترل و بازیابی آن زیر نظر مستقیم مربی و در شرایطی کاملا امن و کنترل شده میباشد. 

 

دوره های امنیت پرواز با پاراگلایدر (SIV)، متاثر از سطح پروازی خلبان ، کلاس و نوع پاراگلایدر ، در سطوح مختلفی تقسیم بندی میگردد و دارای تفاوت هایی در سیلابیس ، نحوه ی اجرای مانور ها ، نوع و ترتیب آنها میباشد. در این راستا ، برای شناخت و درک بهتر تفاوت های اجرایی و آشنایی ببیشتر با دوره های امنیت پرواز SIV ، پیشنهاد میشود به مشاهده ی کلیپ های زیر از 3 دوره ی مختلف امنیت پرواز با پاراگلایدر بپردازید :

 

  • نمونه ایی از دوره ی امنیت پرواز پاراگلایدینگ مقدماتی [ Beginner SIV ] :

 

  • نمونه ایی از دوره ی امنیت پرواز پاراگلایدینگ پیشرفته [ Advanced SIV ] :

 

  • نمونه ایی از دوره ی امنیت پرواز پاراگلایدینگ پیشرفته مختص بالهای کامپ و مسابقه ایی :

 

لارم به ذکر است که دوره ی فوق ، متاثر از ساختار خاص پاراگلایدر های 2-لاینر و مسابقه ایی، از سیلابیس خاصی پیروی میکند و دارای محدودیت هایی در اجرای مانورهایی همچون فرونتال کلپس و یا کلپس های نامتقارن میباشد. سختی اجرای چنین مانورهایی در کنار احتمال ایجاد صدمات ساختاری در این نوع پاراگلایدر ها و متعاقبا خطرات ناشی از آن ، موجب عدم شبیه سازی آنها در دوره های امنیت پرواز پیشرفته برای بالهای مسابقه ایی میشود. لازم به یادآوریست که کمپانی ها تولید کننده ی پاراگلایدر ، برای اجرای چنین مانورهایی در پاراگلایدرهای 2-لاینر بمنظور تست و دریافت استاندارد EN ، از فولدینگ لاین بهره میبرند.

 

در ادامه به تشریح مختصری از بخشی از دوره ی امنیت پرواز پیشرفته ی مختص بالهای کلاس کامپتیشن و مسابقه ایی می پردازیم .

  • این دوره ، توسط سهیل باریکانی با بال کامپتیشن Ozone Enzo 2 , EN CCC در سال 2016 زیر نظر آکادمی ایرلینکس (Airlinks Academy) فرانسوی به مربی گری Seiko Fukuoka  و Charles Cazaux ، قهرمانان نام آشنای دنیای مسابقات پاراگلایدینگ در انسی فرانسه گذرانده شده است.

 

 

  • خروج سریع در اسپریال (Spiral, Fast Exit):

 

اجرای این مانور ، تمرینی است برای کنترل پیچ موشن در دایو های شدید و درک محدوده ی و زمان دقیق اعمال بریک و رهاسازی آن. جزئیات دقیق تر در دوره های امنیت پرواز تشریح میگردد.

 

  • کوییک استال (Quick Stall):

 

چنین مانوری در بالهای مسابقه ایی و با نسبت منظری (Aspect Ratio) بالا، نیازمند شناختی دقیق نسبت به وسیله ی پروازی و محدوده و زمان مشخص اعمال بریک میباشد. در چنین بالهایی نگه داشتن وسیله ی پروازی در استال ، علاوه بر احتمال ایجاد صدمه به ساختار بال متاثر از تنش های شدید در این وضعیت، در اکثر موارد احتمال ایجاد کروات در حین خروج از آن وجود دارد. بدین منظور در چنین سطحی مانور کوییک استال و اجتناب از نگه داشتن پاراگلایدر در فول استال توصیه میگردد. هدف از تمرین کوییک استال در بالهای کامپ نیز آشنایی هر چه بیشتر خلبانان با نحوه ی بازگردندان وسیله ی پروازی در صورت خروج ناخواسته بال از پرواز میباشد.

 

و اما نکاتی چند در باب برگزاری دوره های امنیت پرواز :

 

برگزاری دوره های امنیت پرواز (SIV)، امری تخصصی به شمار می آید و همانند کشور های اروپایی میبایست محدود به اساتید و مربیانی باشد که علاوه بر گذراندن دوره های آموزشی مرتبط ، مهارت ، تجربه و دانشی جامع در این زمینه داشته باشند. لزوم تسلط کامل مربی بر اجرای صحیح تمامی مانورهای شبیه سازی شده در کنار شناخت دقیق نوع و سطح وسیله ی پروازی و رفتار های آن در برگزاری چنین دوره ایی امری بدیهی است.

 

پرواضح است که شبیه سازی شرایط ناپایداری وسیله ی پروازی برای خلبانان باید تا حد امکان به واقعیت نزدیک باشد. بدین منظور ، عدم اجرای پروتوکل های پیشگری از ایجاد ناپایداری، قبل از ایجاد شبیه سازی ناپایداری در حین دوره برای خلبان ، یک اصل آموزشی است در برگزاری SIV باید به آن توجه داشت. همچنین ، اساسا دوره ی امنیت پروازی که بطور صحیح و با رعایت اصول آموزشی برگزار گردد ، میتواند بر خلاف ایجاد تجربه ی ترس از ناپایداری ها ، منجر به اعتماد بنفسی مناسب ( نه کاذب ) در خلبان گردد ، هر چند که رعایت حاشیه ی امنیت در پرواز و پیشگیری از حضور در موقعیت های پروازی خطرناک ،مهمترین اصل پرواز است که گذراندن دوره ی SIV به هیچ وجه نمیتواند آن را کتمان کند.

 


نمونه ایی از دوره ی امنیت پرواز (SIV) باشگاه پروازی کلودبیس : [سال 1395 ، سواحل زیبای قشم]

 

مجددا نیاز به تاکید است که دوره های امنیت پرواز الزاما بر روی آب و با در نظر گرفتن تدابیر کامل امنیتی و زیر نظر مستقیم مربی برگزار میشوند تا احتمال هرگونه حادثه به حداقل برسد.

 

باشگاه پروازی کلودبیس ، نمایندگی بهترین ها ،
جین گلایدر ، اوزون ، نویتر ، فلای مستر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *